
Rob Van Weerdenburg
Veelgestelde vragen over Cloud Telefonie
▶
Moet mijn internetverbinding perfect zijn om cloud telefonie toe te passen?
Nee, een reguliere internetlijn is vaak voldoende. Bandbreedte is wel van belang, ofwel hoe meer gelijktijdige gesprekken, hoe hoger de bandbreedte moet zijn.
▶
Hoe is de kwaliteit van cloud telefonie? Kraakt dit niet?
De kwaliteit is de laatste jaren aanzienlijk verbeterd en gewoon goed te noemen. Wel moet opgemerkt worden dat de radiodekking bij telefoongesprekken via Wifi zenders goed moet zijn. Regulier hanteren we een signaalsterkte van minimaal 60-70% als richtlijn om geen verstoring in de gesprekskwaliteit te ervaren.
▶
Waaruit bestaan de kosten van cloud telefonie?
De kosten voor cloud telefonie bestaan regulier uit drie onderdelen:
- Eenmalige aanschaf van IP-telefoons, installatie, setup en programmeerkosten
- Periodieke abonnementskosten per gebruiker en voor het telefoonnummer
- Gesprekskosten, al dan niet afgekocht voor een vast bedrag per maand
▶
Kan ik mijn bestaande telefoonnummers behouden?
Ja, je kan je bestaande telefoonnummer behouden. Hiervoor vraag je een verhuisverzoek aan bij je huidige provider. Daarna koppelen wij het nummer aan het Dynamx telefoonserversysteem.
▶
Wat gebeurt er als mijn internetverbinding uitvalt?
Dan heb je een paar opties om bereikbaar te blijven:
- Via de smartphone App op jouw mobiel
- Via een ingestelde “back-up bij lijnuitval”-bestemming
- Via de internetlijn thuis, door je IP-telefoon mee te nemen en daar aan te sluiten
▶
Welke apparatuur is nodig om cloud telefonie op kantoor te activeren?
Je hebt nodig:
- Een goed werkende internetverbinding
- Een managed PoE netwerkswitch of wifi zender(s)
- Een smartphone, IP-telefoon of software op je laptop met headset
▶
Is cloud telefonie geschikt voor zowel kleine als grote bedrijven?
Ja, cloud telefonie is geschikt voor het hele MKB. Het geeft een professionele uitstraling met o.a. welkomstteksten, doorverbinden, en doorschakeling naar mobiel.
▶
Kan ik met cloud telefonie wel gewoon nog bellen naar normale telefoonnummers?
Ja, je kunt bellen naar alle normale telefoonnummers – binnen en buiten je organisatie, zowel nationaal als internationaal.
