Bel 112
Afgelopen week zijn we gestart met een opdracht voor een nieuwe klant in Haarlem. Een klus die we er eigenlijk helemaal niet bij konden hebben, en die ons toch werd gegund. Het is echt een prestige project, iets wat van tevoren niet wisten. We kwamen er pas achter op de dag dat we van start gingen.
Spoed
Tijdens de zomermaanden werden we gebeld door een van onze leveranciers met de vraag of we een klant van ze uit de brand konden helpen. Er moest direct gestart worden, dat wilde zeggen: binnen 2 weken. Er was haast bij. Wij hadden het op dat moment hartstikke druk en het vinden van goede gekwalificeerde mensen is tegenwoordig echt topsport. Als eerste reactie had ik eigenlijk al aangegeven dat het niet zou gaan passen. Maar op advies van mijn collega Martijn heb ik een dag later alsnog gebeld dat we de omvang van het werk wilden bekijken, wellicht waren er toch mogelijkheden. Zo gezegd, zo gedaan. Het bleek om een renovatie van een 112 meldkamer te gaan in de regio Haarlemmermeer. Bij navraag bleek de soep niet zo heet te zijn als eerst was aangegeven en dat er nog wel wat tijd overeen zou gaan voordat we hoefden te starten. Daarnaast hoefden wij met onze expertise alleen het afmonteren en de inbedrijfstelling te verzorgen. Twee weken na het indienen van onze kostenopgave ontvingen we de bevestiging van de opdracht en inmiddels zijn we gestart met de klus.
Geen spoed
Bij de start bleek er een addertje onder het gras te zitten. Er was namelijk sprake van een boeteclausule van 100.000 euro als er een verbinding onbedoeld uit zou vallen. Dat was effe niet eerder verteld! Je staat dan wel even te kijken, zeker als je denkt vol gas aan de slag te kunnen gaan. In dit geval dus maar even niet snel beginnen en een pas op de plaats maken. Eerst de risico’s lokaliseren en kijken of we die kunnen minimaliseren. Zo ben je dan weer 4 weken verder voordat je alle informatie hebt, weet wat de kritische apparatuur is en voor 100% zeker weet dat er een backup route is, die ook werkt bij een uitval. Met name dit laatste is nog wel eens een dingetje. Vaak weet niemand het echt zeker, of is het nog nooit in een live situatie getest. In dit geval hadden de ICT mannen de verbindingen getest bij uitval. Doordat ze alles goed hebben geregeld, zijn er wel risico’s, maar zijn ze beheersbaar. In zo’n situatie is het fijn dat je met serieuze profs samen werkt en in goed overleg een veilige situatie creëert. Het samengaan van onze expertise met die van de klant wordt zo een geweldige uitdaging in plaats van een risicovol project vol met aannames. Je wilt tenslotte niet dat mensen de ambulance of brandweer niet kunnen bereiken als ze 112 bellen. Laat staan dat je een vliegtuig uit de lucht helpt omdat er per ongeluk een stekker breekt…..
Gelukkig zijn wij niet voor een gat te vangen en weten we wat we doen, en dus gaan we zo’n klus met vertrouwen aan.