Nu “effe” serieus
Vandaag een berichtje aan velen van jullie die mij de laatste tijd veel vragen stellen over hoe het nu zit met dat ISDN gebeuren van KPN. Misschien is het een beetje saai en lees je liever over mijn belevenissen. Maar goed, voor een keertje vraag ik even serieus de aandacht.
Zoals de meesten wel weten verzorgen wij al jaren het onderhoud op telefooncentrales voor veel van onze klanten. Dat kunnen grote of kleine bedrijven zijn en ook ZZP-ers uit het MKB. Wij hebben best veel ervaring opgebouwd met het onderhouden van telefooncentrales en die centrales draaien over het algemeen altijd probleemloos zonder dat er verder iets voor nodig is. Maar nu gaat het dan toch echt gebeuren, als jouw bedrijf nog via ISDN lijnen belt dan moet je iets gaan doen. Het ISDN netwerk wordt namelijk volgend jaar na de zomer niet meer in stand gehouden en komt dus te vervallen. Als je niets doet ben je niet meer telefonisch bereikbaar op kantoor.Dat is waarom je bestookt wordt door KPN en veel collega bedrijven.
Nu kan het zijn dat je simpelweg niet precies weet waarmee je belt. Dat kan want het werkt immers altijd, toch? In dat geval mag je natuurlijk gewoon even contact opnemen met mij of mijn collega’s en gaan we dat gewoon even na. En als het nodig is komen we langs en kijken we ter plekke. Maar goed, andere mensen vragen mij vaak wat je moet doen als er inderdaad ISDN lijnen en een telefooncentrale zijn.
“Wat moet ik doen met mijn ISDN lijnen?
Nu, ik zal proberen in hele simpele bewoording aan te geven wat je kunt doen. Er zijn namelijk een paar opties: “internet bellen”, VoIP, SIP of cloud bellen. In alle gevallen is een deugdelijke internetlijn een must. De spraak communicatie gaat namelijk over deze verbinding. Daarnaast is een goede internetrouter van belang waarin de routering van spraak voorrang kan krijgen boven de andere datacommunicatie zoals email verkeer, cloud applicaties en googelen.
Als je de internetverbinding geregeld hebt, kun je grofweg kiezen uit twee opties. De telefooncentrale waarmee nu ook wordt gebeld blijft en deze pas je aan met een “Internetbellen naar ISDN converterkastje”, of je gaat over naar een nieuwe telefooncentrale “in de cloud”. In het laatste geval ga je werken met een geheel nieuw systeem en komen er nieuwe telefoons of software op je laptop. De mogelijkheden om op een nieuwe en flexibele manier te communiceren met elkaar zijn meer divers en groter dan voorheen.
Onze Nick, die weet het wel…..
En dan tot slot nog een tip. Als je iets moet gaan doen wacht dan niet met de overstap naar internetbellen tot volgend jaar zomer. Doe het eerder om te voorkomen dat er geen tijd is om je op een goede manier te laten adviseren over wat de best passende oplossing voor jouw bedrijf is. Het is namelijk een fabeltje dat het met een knip in de vingers geregeld is. Dat kan soms wel het geval zijn, maar in de meeste gevallen moet het systeem ingericht worden op basis van de wensen en behoeftes van het bedrijf en daar is tijd voor nodig. En specifieke kennis over telefonie. Daar hebben wij mensen voor rondlopen bij ons op de zaak, zoals onze Nick Carbo. Die weet het wel…