Kat in het bakkie?

 

Het komt regelmatig voor dat ik op locatie ben vanwege een aanvraag voor een nieuwe klus. Zo ook afgelopen week toen ik samen met de projectleider van één van onze klanten in Noord Nederland op locatie was voor wat wij ook wel een “opname” noemen. Het ging om het vervangen van een brandmeld- en ontruimingssysteem in een regionaal ziekenhuis.

De week ervoor had ik alle gegevens en het ontwerp voor de nieuwe installatie ontvangen, samen met een plan op hoofdlijnen. Geen overbodige luxe al die gegevens, want met een brandmeldinstallatie bestaande uit een netwerk van 6 centrales en meer dan 10 bedienpanelen moet je toch wel heel goed nadenken over de manier waarop je zoiets het beste kunt vervangen. Eenmaal aan de slag moet wat je hebt losgemaakt iedere avond weer aangesloten zijn en probleemloos functioneren, zonder fouten. Alles moet blijven werken want juist in een ziekenhuis moet de veiligheid ten alle tijde gewaarborgd blijven.

Wie de eer toekomt….

Ik was dus op pad gegaan en werd om 9 uur verwacht voor de rondleiding met de adviseurs en het hoofd van de technische dienst van de betreffende klant. De ronde was bedoeld om kabelroutes te bekijken zodat we o.a. konden zien hoeveel ruimte er is voor de nieuwe brandmeldcentrales want de techniekruimten zijn vaak goed vol gebouwd. Meerdere partijen waren aangeschreven en uitgenodigd om een offerte uit te brengen, Dynamx dus ook. Het is dan gebruikelijk dat je met een groepje techneuten allemaal dezelfde rondleiding krijgt op hetzelfde moment zodat iedereen dezelfde informatie ontvangt en daarmee gelijke kansen heeft. De klant hoopt op die manier de best concurrerende aanbieding te ontvangen van de aanbieder die het efficiëntste kan werken zonder dat het ten koste gaat van kwaliteit.      

“We wachten nog heel even voordat we starten”, zei de adviseur na de kennismaking en het eerste bakkie koffie zo rond half 10. Ik vroeg hem hoeveel partijen er aangeschreven waren: “Vier, maar één partij heeft zich eergisteren afgemeld en bedankt voor de eer.”, zo antwoordde hij. “We doen nog even een tweede bakkie en gaan dan starten. Tegen die tijd zullen ze het wel gevonden hebben lijkt me zo”. We hadden nog geen van de andere genodigden gezien….

Hetzelfde bakkie

De rondleiding startte rond kwart voor 10. Het was bijzonder, want die ochtend waren wij van Dynamx als enige komen opdagen. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt. Terwijl je dan rondloopt en de situatie in je opneemt kun je mooi je kennis etaleren, vertrouwen proberen te winnen bij de adviseur en de man van de technische dienst. De concurrent hoort tenslotte niet wat je ideeën zijn en je komt veel meer in een dialoog dan wanneer je wel met andere partijen gezamenlijk de opname doet. 

Na zo’n 1 op 1 rondleiding zou je bijna gaan denken dat de opdracht kat in het bakkie is. Maar die denkfout heb ik al wel eens eerder gemaakt en in die sloot stap ik geen twee keer. Dus verwerk ik wat ik gezien heb en calculeren we gewoon zoals altijd wat er nodig is om het project op een goede manier uit te kunnen voeren. En op een goede manier uitvoeren betekent dat we nauwkeurig werken met een plan waarin zorgvuldig alle gegevens worden verwerkt. Op deze manier zorgen we ervoor dat de klant waar voor z`n geld krijgt en dat onze mensen met de betrokkenheid en het plezier die ons gewoon zijn de klus naar behoren kunnen klaren. Dat werkt het beste voor iedereen, daarvan ben ik overtuigd.