Examenstress
Ken je dat gevoel? Zo'n rusteloosheid waar je 's nachts wakker van ligt, waar je van gaat nagelbijten en waardoor de uren in een dag nooit genoeg lijken te zijn? Juist ja, ik heb het over examenstress! Wij zijn de afgelopen weken bezig geweest met het behalen van het ISO certificaat voor de kwaliteit en erkenning van onze systemen. Het was elke dag keihard blokken zonder rust tot we dat belangrijke ISO 9001 certificaat hadden behaald. En dat gaf ons flink wat examenstress....
Kwaliteitskeurmerk met ISO certificaat
Met elkaar hadden we vorig jaar besloten dat we het belangrijk vinden om de kwaliteit van onze systemen te waarborgen. Voor onze klanten is dat belangrijk maar ook ons geeft het een goed gevoel om te kunnen laten zien hoe wij de kwaliteit van onze dienstverlening steeds weer proberen te verbeteren. Daarom wilden wij de ISO certificering behalen. Dat was niet meteen iets waar iedereen achter stond want ja, het kost tijd en energie om volgens de ISO norm te werken. Maar je krijgt er ook wat voor terug wanneer het eenmaal is gelukt. Daarom zijn we het toch gaan doen.
Één van onze collega`s, Jolanda, heeft zich extra ingezet voor het behalen van ons ISO certificaat. En hoewel we allemaal op kantoor de examenstress wel voelde was de druk voor haar nog wat groter. Als ze 's ochtends binnenkwam op kantoor zag je ook dat ze daar wel mee zat, “Gaan we het wel redden, en gaat dit wel goed komen?”. Gelukkig was Kees ook binnen, onze IT man. Kees is een echte Friese knuffelbeer en draait al zo lang met ons mee dat hij zo goed als bij het meubilair hoort. Toen hij binnenkwam en de stress op het gezicht van onze collega zag liep hij naar haar toe en gaf haar een flinke knuffel. Een spontane en ontwapenende actie want je zag de stress zo van haar gezicht afglijden. Dat is typisch Kees en dat kan hij beter dan ik!
Borging van kwaliteit en continuïteit
Gelukkig heeft al die examenstress iets moois opgeleverd want we hebben het ISO certificaat behaald. En hoewel er eerst wat weerstand tegen was ziet iedereen nu in dat het ook een erkenning is van het feit dat je alles in de organisatie goed geregeld hebt. Het is ook een goed opstapje naar het verbeteren van onze diensten. Stap voor stap de continuïteit van onze systemen verbeteren en de kwaliteit naar onze klanten borgen is iets waar we met het team aan willen blijven werken. Als we de kwaliteit op niveau houden betekent dat winst voor iedereen, voor ons als team, voor de organisatie en voor onze klanten. Het is fijn om de ISO certificering te hebben en aan onze klanten te kunnen laten zien dat we een kwaliteitskeurmerk hebben.
Ondanks de examenstress heb ik er steeds een goed gevoel over gehad. Maar een speciaal bedankje heb ik wel uitgesproken naar onze collega Jolanda toe. Zij heeft er hard voor gewerkt en ook het daadwerkelijke examen gedaan én gehaald. En daar hebben wij allemaal plezier van!
Nu we dit hebben bereikt is het weer terug naar het dagelijkse werk. Er is weer meer tijd voor u, voor het spreken van nieuwe klanten en het opstarten van mooie nieuwe opdrachten. De examenstress is gelukkig voorbij!