Geld pakken
Soms kom je wel eens een klant tegen waar je beter maar geen zaken mee kunt doen en afscheid neemt. Laat ik vooral voorop stellen dat ik daaraan een hekel aan heb. Ik ben blij met al onze klanten en vóór het ontmoeten van nieuwe mensen, nieuwe klanten en nieuwe uitdagingen. Maar als een klant niet bij je past sta je voor een lastige keuze….
In dit geval had ik te maken met een bedrijfsovername waarbij de nieuwe eigenaar uit een heel ander vaatje tapt. Hij heeft gewoon een volledig andere instelling dan de vorige eigenaar. Nu mag dat natuurlijk en is ook dat helemaal prima maar als het aan mij ligt blijven we redelijk en gun je elkaar wat met een lach. Dan ga ik ervoor en zijn we bereid heel veel voor een klant te doen. Je moet tenslotte je hele leven aan het werk blijven. Dat doe ik het liefst met een beetje plezier en waardering over en weer. En als we dan allemaal wat geld mogen verdienen dan kunnen we door en volgend jaar opnieuw wat voor elkaar betekenen. Volgens mij is het zo eenvoudig. In het geval van deze klant was ik er snel over uit, deze man past niet bij mij. Misschien komt het doordat je al een poosje onderneemt, je weet het gewoon.
De klant als geld-maak-machine, hoorde ik dat nu goed?!
Wat was er gebeurt; Ik kreeg een poosje terug een persoonlijk belletje van de vorige eigenaar , een hard werkende man met een mooi recreatiebedrijf waar veel gasten ieder jaar in de weekenden en vakanties van zijn plek aan het water konden genieten. Wij mochten daar voor hem de telefonie en intercomtechniek aan de poort onderhouden. Hij vertelde mij dat hij zijn bedrijf verkocht had en het wat rustiger aan wilde gaan doen. Hij was tenslotte de jongste niet meer en ging een kleiner bedrijf beginnen samen met zijn vrouw, een stuk verderop en dichter bij zijn kinderen. Een begrijpelijk en prima besluit. Ik wenste hem heel veel geluk en ik kreeg de naam van de nieuwe eigenaar.
Bij het eerste kennismakingsbezoek ontmoette ik een jongeman die de nieuwe eigenaar was en even later ook zijn vader. Het werd me al snel duidelijk dat deze man de scepter zwaaide. Ik raakte dus ook met hem in gesprek en hij wist me te vertellen dat hij meerdere bedrijven heeft. Ook was hij van mening dat wij duur zijn. Hij vertelde me dat telefonie tegenwoordig gratis is en de dienstverlening van KPN zou veel goedkoper zijn dan die van ons. Vervolgens vertelde hij me vrijwel in monoloog hoe hij zijn zaakjes regelt, dat hij succesvol is, en hoe hij de kosten zo laag mogelijk houdt en zo veel mogelijk verdiend. Maar wat hij me daarna vertelde, bleef hangen…. Hoorde ik het nu goed?
Balans in geld en energie
De nieuwe eigenaar vertelde mij dat zijn truc is van iedere gast “een euro extra weten te pakken”. Dat laatste “geld pakken” bracht hij alsof iedere klant niet wordt gezien als gast, maar alsof hij jou en mij ziet als een “geld-maak-machine”. Nu heb ik geen moeite met geld verdienen, dat is broodnodig! Maar ik heb ooit eens geleerd dat geld een uitwisseling van energie is. Een waarde uitwisseling die in balans moet zijn. De truc van deze man klonk mij teveel als geld afhandig maken van je klanten, daar hou ik niet van! Dus heb ik de koffie maar opgedronken, de man een hand geven, hem het beste gewenst en geadviseerd KPN in te schakelen.